(Hoog)gevoelige kinderen:

Wat voelt mijn kind allemaal?

Kinderen voelen alles van iedereen om hen heen, en zijn zich daar vaak ook heel bewust van. Maar of en hoe ze daar vervolgens mee om kunnen gaan is een ander verhaal.

Veel van de kinderen die nu op de middelbare school of basisschool zitten of nog jonger zijn, zijn heel gevoelig, ook wel hoogsensitief of HSK genoemd. Voor een deel zit die gevoeligheid hem natuurlijk in telefoon, computer, tv, maar ik zie vooral veel kinderen die ontzettend gevoelig zijn voor de emoties en stemmingen van de mensen om hen heen. Ze voelen alles van de ander net zo sterk als van henzelf en het is dan moeilijk om het onderscheid te maken. Alles komt binnen en ze moeten een manier vinden om daarmee om te gaan.

Hoe gaan ze daar mee om?
Wat doen kinderen als ze niet weten hoe iets moet? Ze kopiëren. Ze kijken bij de volwassenen om zich heen hoe die het doen en doen dat na. Voor veel dingen werkt dat: lopen, fietsen, praten. Maar als het gaat over voelen, werkt het systeem van kinderen over het algemeen heel anders dan dat van de volwassenen die ze om zich heen zien. Als zij dan proberen de manieren van de volwassenen na te doen, lopen ze vast, raken gefrustreerd, moe, overvol, etc. Stel je voor dat jij probeert af te kijken hoe je Nederlandse letters moet schrijven, van iemand die Chinees schrijft: dat lukt natuurlijk nooit! En het is ook nog eens heel frustrerend, omdat, hoe hard je het ook probeert, het nooit werkt! Je kunt je voorstellen dat ze dan makkelijk vervelend, boos, druk, of juist heel angstig worden.

Hoe begeleid je zulke kinderen?
In de coaching, maar ook in het opvoeden van deze kinderen gaat het er dus vooral om, dat ze hun eigen manieren vinden om om te gaan met alles wat ze waarnemen. Manieren die voor hen werken. Dat kan alleen maar als je hun ervaring serieus neemt en die ervaring ook volgt bij het zoeken naar de oplossing.

Ik help kinderen die daar problemen mee hebben bijvoorbeeld om het onderscheid te maken tussen wat van hen is en wat van de ander, en hoe ze om kunnen gaan met wat ze voelen en ervaren.
Met ieder van hen werk ik op de manier die bij ben past. Bij sommige kinderen zal ik meer uitleggen en oefenen, bij andere kinderen (vooral de jongere kinderen) zal ik energetisch voordoen wat zij kunnen doen, waarbij zij mij nadoen en op die manier leren.
Het is daarbij heel belangrijk dat ik aansluit op de ervaring die het kind heeft en wat voor hem of haar het beste werkt. Zo wordt een oefening die bij het ene kind heel fysiek is (‘ga maar eens heel sterk staan, zodat niemand je om kan duwen’), bij een ander kind getekend (‘teken iets wat voor jou heeeeel stevig aanvoelt’) en bij weer een ander kind gefantaseerd (‘stel je een plek voor waar het heel veilig is en waar je je zeker voelt’). En zelfs daarbinnen kan het vervolgens nog heel erg verschillen wat de kinderen daarvan maken.

Het meisje dat haar eigen manier vond
Mijn favoriete voorbeeld hiervan is het meisje dat mij uit mijn eigen ‘normale’ beeld haalde: Toen ik haar vroeg om een ruimte om haar heen te maken die helemaal van haar was en waar ze zich fijn in voelde, werd dat niet een bol, bubbel, doos of andere afgekaderde ruimte zoals ik bij andere kinderen (en volwassenen) vaak zie. In plaats daarvan werd het een zee, altijd bewegend en zonder vast einde, maar wel helemaal van HAAR. Zij voelde zich hierin volledig veilig en haar zee hielp haar om bij zichzelf te blijven, ook als het om haar heen druk of spannend was. Haar natuurlijke manier van met de omgeving omgaan was dus heel dynamisch en flexibel en toch stevig, wat wil je nog meer? Stel je voor dat zij was gedwongen om een vast omkaderde ruimte om zich heen te zetten, veel vaster en harder. Wat een beperking was dat geweest van haar eigen mogelijkheden!

Hoe ga jij om met de ervaringen van jouw kind(eren)?
Welke manier om met gevoel om te gaan laat jij zien aan je kind? En past die manier ook bij hem of haar? Kun je jouw kind helpen om in deze wereld te leven en hem of haar toch hun eigen manier laten vinden om dat te doen?

Meer blogs over kinderen

Ik vond mijn stevigheid terug. Jij ook?

januari 18th, 2017|0 Comments

(Hoog)gevoelige kinderen: Volg jij de ervaring van je kind?

november 23rd, 2016|0 Comments

(Hoog)gevoelige kinderen: Wat voelt mijn kind allemaal?

november 17th, 2016|0 Comments